ՓԻԼԻՍՈՓԱՅԱԿԱՆ ԶՐՈՒՅՑ ԹՈՌՆԻԿԻՍ ՀԵՏ
Երեք ու կես տարեկան թոռնիկիս խաղընկերն եմ այսօր: Առավոտից արդեն ինչ դեր ասես միայն չեմ խաղացել նրա անսահման երեւակայություն ու երանգ ունեցող խաղերի մեջ: Աղվես եղել եմ, գայլ ու ոզնի՝ նույնպես, նավապետ ու ոստիկան, կարգազանց վարորդ, Քուռկիկ Ջալալի, Հայկ Նահապետ… Դա տանը: Հիմա դրսում ենք, ինքը ավազի ու հողի հետ է խաղում, իսկ ես նստել եմ ստվերում ու փորձում եմ գոնե մի քիչ հանգստանալ: Ճիշտն ասած՝ հոգնել եմ: Նրա էներգիան ո՜ւր, իմը՝ ուր:
Իսկ նա փողոցներ, ամրոցներ ու տներ է կառուցում ավազից, տանկեր ու թնդանոթներ է «կերտում» փայտի ու ցախի կտորներից: Նրան ի՞նչ կա. նրա համար նույնիսկ մեկ ավազահատիկը կարող է շքեղ պալատ կամ չտեսնված ու դեռեւս անուն չունեցող թռչուն նշանակել…
-Հրա՛չ, կառուցե՞լն է հեշտ, թե՞ քանդելը,- հարցնում եմ ես:
Չի պատասխանում: Գլուխը կախ՝ իր գործին է: Գլխովին թաղվել է խաղի մեջ, մանկական իր աշխարհում ամեն ինչ այլ կարգ ու երանգ ունի: Մեծերն արագ մոռանում են, թե որքան հրաշալի բաներ կարող են լինել այնտեղ:
Անցնում է որոշ ժամանակ, ու նա բարձրացնում է գլուխը.
-Պապի՛կ:
-Ի՞նչ է,- կտրվում եմ մտքերից:
-Չէ՛,- նեղանում է:
-Ի՞նչը չէ:
-Ասա՝ ջա~ն:
-Ջա~ն,- ինձ սրբագրում եմ արագ:
-Հայկ Նահապե՞տն է ուժեղ, թե՞ Սասունցի Դավիթը:
-Երկուսն էլ:
-Իսկ Բե՞լը:
-Բելն ու Մսրա Մելիքը միշտ էլ թույլ են եղել: Թույլ են նաեւ այսօր:
-Ինչո՞ւ:
-Դու ասա,- նրա հիշողությունն եմ փորձում:
-Որովհետեւ չար են:
-Ապրե՛ս:
Նրա բեռնատարը փոշի է հանում իր իսկ կառուցած ավազե ճանապարհի վրա: Ես չեմ վախենում նրա փոշոտվելուց: Երեխան հողի հետ որ չխաղա, հողից ուժ չի առնի: Պիտի հողոտվի, պիտի ձեռքերով հող շոշափի, որ հողի լեզուն հասկանա: Հետո ի՞նչ, որ տուն գնալիս տատը մի քիչ կփնթփնթա: Տղան Երեւանի շոգը, մանկապարտեզը թողել, եկել է Սեւան, որ մի քիչ ազատ լինի: Թող մտցնի ցնցուղի տակ, վրան-գլուխը մաքրի: Համ էլ տատն ու պապը նրա համար են, որ հոր ու մոր պակաս համբերությունն իրենք լրացնեն, ինչ-որ տեղ թոռան նազ ու տուզը տանեն, մի քիչ էլ երես տան: Դրանից դաստիարակությունը չի տուժի: Կարեւորն անձնական օրինակն է ու սերը:
-Պապի՛կ,- նորից ինձ ինձանից հեռացնում ու իրականություն է վերադարձնում թոռս:
-Ջա~ն:
-Ուզում եմ Հայկի նետն ու աղեղը տեսնել:
-Այստեղից չեն երեւում:
-Հայկի նետը թռած գնո՞ւմ է,- իմ սովորեցրածն ինձ է վերադարձնում նա:
-Հա, բա՞,- ժպտում եմ քթիս տակ:
-Բա որտեղի՞ց է երեւում:
-Սարի գագաթից,- խոսքը կտուրն եմ գցում:
-Ո՞ր սարի: Մասիսի՞:
-Հա՛,- ուրախացած, որ մի հարց պակաս է տալիս, հաստատում եմ ես:
-Ուզում եմ Մասիսի գագաթը բարձրանամ:
-Հիմա չես կարող: Հիմա փոքրիկ ես:
-Ես փոքր չեմ, ես մեծ տղա եմ:
-Չէ՛, մի քիչ էլ պիտի մեծանաս, որ Մասիսի գագաթը բարձրանաս,- համոզում եմ:
-Որ մեծանամ, իրար հետ կբարձրանանք:
-Իհարկե,- ասում եմ ու ներսումս ինքս ինձ վրա ծիծաղում:- «Չեմպիոն պապ ես ունեցել ու գլխի չես ընկել»:
Իսկ նա չի դադարում հարցեր տալ.
-Իսկ Քուռկիկ Ջալալի՞ն…. Իսկ Սասունցի Դավի՞թը…
…Ես հոգնել եմ: Թոռանս շատ եմ սիրում, բայց հոգնել եմ, ուզում եմ համոզել, տուն տանել, իսկ նա ամեն ինչ անում է, որ մի քիչ էլ խաղա: Թեեւ սեպտեմբերն է արդեն, բայց շոգը չի թուլացել, եւ կեսօրվա խարկող արեւը շատ է նեղում: Կտրվում եմ մտքերից ու գլուխս վեր եմ բարձրացնում:
Զինվորը արագ է քայլում: Զինվորական կոշիկները մի քիչ անճոռնի, մեծ ու անհեթեթ են երեւում քաղաքային ասֆալտի վրա: Զինվորն անցնում գնում է: Երեխան նայում է նրա հետեւից:
Ուշօրեք կտրում է հայացքը նրանից ու հարցնում է.
-Ինքն ո՞վ է, պապի՛կ:
-Զինվո՛ր:
-Բա տանկ ու թնդանոթ չունի՞:
-Ունի՛,- ասում եմ,- բայց թողել է բանակում:
-Բա ինքնաձի՞գը…
-Էլի բանակում: Հո հետը չէ՞ր բերի:
-Պահել է, որ թշնամուն կրակի՞:
-Հա, բա՞:
-Որ մեծանամ, ես էլ եմ զինվոր դառնալու, չէ՞:
-Իհարկե: Իսկական զինվոր, ուժեղ, համարձակ, մաքրասեր եւ ուշադիր զինվոր:
-Ինչո՞ւ:
-Քանի որ զինվորը պաշտպանում է իր հայրենիքը:
-Հայրենիքը մեր տունն է, չէ՞:
-Այո՛, առաջին հերթին՝ մեր տունը,- ասում եմ ժպտալով:
Երեխան նայում է զինվորի կոշիկի թողած հետքին:
-Պապի՛կ,- ասում է,- զինվորին ասա, թող ոտքը զգույշ դնի գետնին:
-Ինչո՞ւ,- ժպտում եմ հետաքրքրված:
-Քանի որ…քանի որ…,- նոր սերտած բառակապակցությունն է մարսում,- քանի որ:
-Ի՞նչ,- հարցնում եմ զարմացած եւ հանկարծ հասկանում եմ, որ մի քիչ առաջ տված հարցիս պատասխանն է տալիս՝ սեփական փորձից ելնելով:
ՀՐԱՉ ԲԵԳԼԱՐՅԱՆ
Խորագիր՝ #36 (1054) 18.09.2014 – 24.09.2014, Բանակ և հասարակություն, Ուշադրության կենտրոնում